Product successfully added to your shopping cart
CCD در واقع مخفف Charged Coupled Device است. CCD یک ابزار الکترونیکی محسوب میشود که از تعداد زیادی از دیودهای بسیار کوچک حساس به نور تشکیل شده است. هر دیود موجود بر روی چیپ CCD ولتاژی را تولید میکند که دقیقا با نوری که دریافت میکند نسبت مستقیم دارد. دیودی که در معرض نور قرار نگیرد ولتاژی تولد نخواهد کرد و این عدم وجود ولتاژ به عنوان رنگ سیاه تلقی خواهد شد. مشابها بیشترین نور بیشترین ولتاژ را تولید خواهد و این بیشترین وتالژ به عنوان رنگ سفید تلقی میشود. سطوح نور بین این بیشترین و هیچ نیز ترکیبات مختلفی از خاکستری و طوسی را تشکیل میدهند. در دوربینهای رنگی سیگنالهای مربوط به رنگها نیز همراه با میزان نور دریافت میشود.
میزان نوری که یک چیپ CCD میتواند دریافت کند بسیار محدود است بنابراین نور ورودوی به چیپ CCD باید به وسیله محدود کنندهها به مقداری خیلی کمتر از مقدار واقعی خود تقلیل یابد.
Sensitivity یا حساسیت |
یکی از خصوصیاتی که به عقیده بسیاری برای انتخاب دوربین بسیار مهم است میزان حساسیت آن است. حساسیت یک دوربین نشان دهنده میزان نوری است که دوربین برای ایجاد تصویر دارد. هرچه میزان حساسیت دوربین بیشتر باشد به نور کمتری برای ایجاد تصویر نیاز دارد.
نسبت سیگنال به نویز (Signal to noise ratio (S/n |
همانوطری که از اسم این خصوصیت مشخص است میزان نسبت سیگنالهای تصویر و نویز موجد در تصویر تولید شده را نشان میدهد. نویز بر روی تصویر ایجاد شده به صورت دانههای برفک مشخص خواهد شد و موجب پایین آمدن قابلیت تشخیص در تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور خواهد شد. واحد نشان دهنده نسبت s/n دسیبل dB است. البته این خصوصیت ممکن است به صورت یک نسبت نیز مشخص شود. جدول زیر میزان معادل دسیبل به نسبت سیگنال به نویز را نشان میدهد.
dB | نسبت |
100 | 100,000:1 |
60 | 1,000:1 |
50 | 316:1 |
40 | 100:1 |
30 | 32:1 |
20 | 10:1 |
10 | 3:1 |
برای مثال میزان دسیبل 40 نسبت 100 به یک را نشان میدهد به این معنا که نویز تولید شده صد برابر کمتر از سیگنال تصویر ایجاد شده است. از انجایی که احتمالا شما هیچ پیش فرضی از میزان مناسب s/n ندارید در جدول زیر این نسبت را مقایسه میکنیم.
dB | S/N نسبت | کیفیت تصویر |
60 dB | 1,000 | عالی, هیچ نویز قابل تشخیصی وجود ندارد |
50 dB | 316 | خوب, کمی نویز در تصویر وجود دارد اما کیفیت خوب است |
40dB | 100 | معقول, تصویر نسبتا خوب است اما همه جزئیات مشخص نیست |
30 dB | 32 | تصویری ضعیف است با حجم زیادی از نویز |
20 dB | 10 | تصویر غیر قابل استفاده است |
(Automatic gain control (AGC کنترل بازده بطور خودکار |
زمانی که نور ورودی به دوربین از حد مورد نیاز برای ایجاد تصیر کمتر میشود مکانیزم AGC به طور خودکار وارد عمل شده و سیگنال ورودی را تقویت میکند. این تقویت تا جایی انجام میشود که سیگنال ورودی برای تشکیل تصویر به حدی استاندارد برسد. از طرفی این تقویت سیگنال ورودی موجب ایجاد نویز اضافه در تصویر نیز خواهد شد و به این ترتیب کیفیت تصویر دوربین در نور پایین به شدت پایین میآید. با توجه به نوع تقویت کنندگی در مکانیزم AGC میزان نویز تولیدی در نور کم میتواند متفاوت باشد.
اصول ضبط ديجيتال |
در ضبط دیجیتال هر تصویر به تعدادی از پیکسلها یا نقاط تقسیم میشود. برای هر یک از این پیکسلها مبدل انالوگ به دیجیتال خصوصیات مختلف آن پیکسل مثل رنگ و روشنایی را به اعداد دیجیتال تبدیل میکند. و مجموع اطلاعات این پیکسلها با هم یک تصویر را تشکیل میدهد و مجموع تصاویر با هم و به ترتیب یک تصویر متحرک را تشکیل میدهند. اطلاعات دیجیتال مربوط به هر پیکسل میتواند بر روی یک حافظه دیجیتال ضبط شود. یک تصویر عادی از یک دوربین تک فام (سیاه و سفید) میتواند 450 کیلوبایت فضا را اشغال کند و در یک تصویر رنگی این ضرفیت به 650 کیلوبایت میرشد. از این سو باید به دنبال راهی برای کاهش ظرفیت تصاویر بود. چنین ضرورتی موجب به وجود آمدن روشهای مختلف کمپرس تصویر شد.
یک فریم تصویر دارای حجم زیادی از اطلاعات زائد است. در سیستمهای انالوگ تصویر با تمامی اطلاعات آن به صورت سادهای ضبط میشود اما در یک سیستم دیجیتال این کار ظرفیت زیادی را اشغال خواهد کرد پس باید اطلاعات زائد را از هر فریم جدا کرد. جدا کردن تغییر محسوسی را در کیفیت تصویر ضبط شده نخواهد داشت اما ظرفیت آن را به شدت کاهش خواهد داد. بیشتر روشهای فشرده سازی تصویر دارای محدودیتی در فشرده سازی هستند و در صورت فشرده کردن تصویر بیش از آن کیفیت تصویر به شدت کاهش خواهد یافتو به نقطهای که پس از آن کیفیت تصویر به شدت افت میکند Knee میگویند.
روشهای مختلف فشرده سازی تصویر |
معروفترین روش فشرده سازی تصاویر استاندارد JPEG نام خود را از گروه به وجود آورنده این استاندارد یعنی Joint Photographic Expert Group گرفته است. در این روش فشرده سازی Knee در 1:8 (یک به هشت) صورت میگیرد. در تصاویر متحرک از استاندارد Motion JPEG یا M-JPEG استفاده میشود. در این استاندارد Knee در 1:15 اتفاق میافتد. بنابراین با استفاده از استاندارد M-JPEG در بیشترین میزان فشرده سازی ظرفیت یک تصویر 450 کیلوبایتی به 30 کیلوبایت تقلیل مییابد. اما این ضرفیت هنوز هم ضرفیت خیلی زیادی است چرا که در صورتی که حتی 2 فریم در ثانیه هم ضبط داشته باشید در طول 24 ساعت به فضایی بالغ بر 6 گیگا بایت نیاز خواهید داشت.
روش نسبتا جدیدتر (نسبت به M-JPEG) روش MPEG است که به وسیله گروه Motion Picture Expert Group طراحی و ایجاد شد. این استاندارد این قابلیت را دارد که قسمتهای اضافی یا مشابه رانه تنها در هر تصویر بلکه در بین تصاویر مختلف و مجاوور نیز شناسایی و حذف کند.
در روش MPEG I از هر تصویر سه فریم متفاوت ساخته میشود. فریم اول (I-frame) همه خصوصیات و اطلاعات مربوط به ساخت تصویر مورد نظر را دارد. فریم بعدی فریم پیشبینی (P-frame) نام دارد و از I-frame تصویر قبلی ایجاد شده است و از آن برای ایجاد تصویر بعدی استفاده میشود. فریم آخر یا فریم پیشبینی دوتایی (B-frames) از دو فریم قبلی و بعدی ساخته میشود. در این روش فشرده سازی قسمتهای تکراری و زائد نه تنها در هر تصویر بلکه بین تصاویر مختلف با استفاده از مقایسه فریمها با هم حذف میشوند و به این ترتیب ظرفیت تصاویر ضبط شده در این روش بسیار کتر از روش JPEG است.
با توجه به اصل مقایسه تصاویر در صورتی که تصویر گرفته شده از یک مکان دارای حرکت کمتر و عوامل ثابت بیشتری باشد (مثل تصاویر گرفته شده با دوربینهای مداربسته ثابت) ظرفیت تصاویر خیلی کمتر از حالتهای دیگر خواهد بود و به همین صورت این روش فشرده سازی امکان فشرده کردن تصاویر را تا نسبت ۱:۱۰۰ نیز فراهم میکند.
فرمت MPEG-2 نوع پیشرفتهتری از فشردهسازی به روش MPEG است با استفاده از این روش فشرده سازی میتوان 90 دقیقه از یک فیلم با کیفیت VHS را در فضایی به بزرگی 650 مگابایت ذخیره کرد. در
از طرفی قابلیت استفاده از interframe یا حذف قسمتهای تکراری در تصاویر مجاور دارای محدودیتهایی نیز هست. در صورتی که تصاویر فشرده شده دارای تغییرات دائمی و ناگهانی باشد میزان فشرده سازی تصاویر به شدن کاهش مییابد بنابراین ضرفیت تصاویر ضبط شده در فرمتهایی که دارای قابلیت interframe هستند تا حد زیادی به تغییرات در تصاویر نیز وابسته است.
جدول زیر یک مقایسه کوتاه و مختصر را بین روشهای فشردهسازی تصاویر در دوربینهای مداربسته نشان میدهد.
نوع فرمت | KNEE | با INTERFRAME |
JPEG | 4 –8:1 | این قابلیت را ندارد |
M-JPEG | 10 -15:1 | این قابلیت را ندارد |
MPEG | 10 –15:1 | 100:1 |
FRACTAL | 20 –30:1 | >100:1 |
WAVELET | 30:1 | >100:1 |
نقل از سایت پرادشگر ایمن
برای دریافت فایل ودانلود کاتالوک اینجا کلیک کنید
SignUp IN Newsletter
signup in news letter and ...